"BednarSzok" był Niezależnym Internetowym Serwisem Informacyjnym poświęconym Zespołowi Szkół "Bednarska". Działał w latach 1999-2006.
Poniższe informacje prezentowane są wyłącznie dla celów archiwalnych.
 
Szukasz oficjalnej strony Bednarskiej? www.bednarska.edu.pl
20.01.2025, imieniny Fabioli, Miły, Sebastiana
BednarSzok >> Projekt nowej konstytucji - luty 2006

Projekt nowej konstytucji - luty 2006

Uchwalona 20 pażziernika 1990 roku
Nowelizowana:
29 maja 1993 roku,
6 listopada 1995 roku,
23 kwietnia 1999 roku,
6 listopada 2000 roku.

Już wkrótce?


1 PREAMBUŁ

My, uczniowie, nauczyciele i rodzice, by urzeczywistnićnasze zamiary i aspiracje zwiąane z kształeniem i wychowaniem młdzież, powołjemy do żcia RzeczpospolitąSzkolnąObojga Terytoriów. Bęzie ona krzewićwiedzę umiejęnoś współracy oraz poszanowanie dla praw człwieka.

2 WŁDZE NADRZĘNE


2.1 Włdzęnad RzecząospolitąSzkolnąObojga Terytoriów, zwanądalej takż Szkoł, sprawuje Towarzystwo PrzyjaciółPierwszego Społcznego Liceum Ogólnokształąego.
2.2 Towarzystwo decyduje o istnieniu Szkoł, materialnych podstawach jej działlnośi oraz o strategii jej rozwoju.
2.3 Kompetencje Władz Towarzystwa określa Statut Towarzystwa
.

3 USTRÓJ RZECZPOSPOLITEJ SZKOLNEJ

3.1 W skłd Rzeczypospolitej Szkolnej Obojga Terytoriów wchodzącztery stany:
- uczniowski
- rodzicielski
- nauczycielski (stan ten stanowiąwszystkie osoby na stał pracująe w Szkole)
- absolwencki
3.2 Stany podlegają temu samemu prawu, acz ze względu na różne role, jakie odgrywają w Rzeczypospolitej, posiadają różne prerogatywy.
3.3 Szkoła jako Rzeczpospolita ma trojakiego rodzaju władze:
- ustawodawczą, którą pełnią Sejmy i Zgromadzenie Szkolne,
- wykonawczą, którą pełnią Dyrektorzy, Rady Nauczycieli i Rady Szkół,
- sądowniczą, którą pełni Sąd Szkolny.



4 WŁDZE SZKOŁ

4.1 WŁĄDZA USTAWODAWCZA

W Rzeczypospolitej Szkolnej władzę ustawodawczą sprawują Zgromadzenie Szkolne oraz Sejmy Terytoriów.

4.1.1 Na każdym Terytorium działa Sejm.

4.1.1.1 W skład Sejmu Terytorium wchodzi 33 posłów, chyba że mandaty nie zostaną obsadzone. Stany uczniowski, rodzicielski i nauczycielski reprezentuje po 10 posłów, stan absolwencki zaś 3 posłów.

4.1.1.2 Sejm działa na podstawie przyjętego przez siebie regulaminu.

4.1.1.3 Sejm przyjmuje ustawy małe dotyczące swojego Terytorium oraz podejmuje uchwały.

4.1.1.4 Sejm zatwierdza roczny plan życia społecznego Terytorium oraz przyjmuje sprawozdanie z jego wykonania.

4.1.1.6 Sejm organizuje plebiscyt w ważnych dla Szkoły sprawach. Czyni to na wniosek co najmniej 15 obywateli swojego Terytorium.

4.1.1.7 Inicjatywę ustawodawczą mają posłowie, Dyrektor Szkoły, Rada Szkoły, Rada Nauczycieli, Zarząd TP PSLO, Rada Programowa oraz co najmniej 15 obywateli Rzeczypospolitej Szkolnej.

4.1.1.8 Posiedzenie Sejmu zwołuje, na wniosek własny lub co najmniej 10 posłów, nie rzadziej niż dwa razy do roku, Marszałek Sejmu.

4.1.1.9 Kadencja Sejmu trwa rok. Wybory do Sejmu odbywają się na przełomie listopada i grudnia w trybie przewidzianym w Ordynacji Wyborczej do Sejmu.

4.1.2 Zgromadzenie Szkolne jest władzą ustawodawczą dla całej Rzeczypospolitej Szkolnej.

4.1.2.1 Zgromadzenie Szkolne składa się z posłów wszystkich Sejmów.

4.1.2.2 Zgromadzenie Szkolne działa na podstawie przyjętego przez siebie regulaminu.

4.1.2.3 Zgromadzenie Szkolne uchwala oraz zmienia Konstytucję Szkoły. Czyni to bezwzględną większością głosów swego Konstytucyjnego składu, przy obecności co najmniej 2/3 liczby posłów.
4.1.2.4 Zgromadzenie Szkolne przyjmuje ustawy Wielkie, które obowiązują na całym obszarze Rzeczypospolitej Szkolnej, oraz podejmuje uchwały. Czyni to zwykłą większością głosów, przy obecności nie mniej niż 1/2 liczby posłów.
4.1.2.5 Zgromadzenie Szkolne podnosi ustawy Małe do poziomu ustaw Wielkich oraz obniża ustawy wielkie do poziomu ustaw Małych.

4.1.2.6 Zgromadzenie Szkolne wysłuchuje sprawozdania Dyrektorów dotyczących życia Rzeczypospolitej Szkolnej Obojga Terytoriów oraz opinii Rady Programowej dotyczącej strategii rozwoju Szkół.

4.1.2.7 Zgromadzenie Szkolne organizuje plebiscyt w ważnych dla Rzeczypospolitej Szkolnej sprawach. Czyni to na wniosek co najmniej 15 obywateli Rzeczypospolitej Szkolnej.

4.1.2.8 Inicjatywę ustawodawczą mają posłowie, Dyrektorzy Szkół, Rady Szkół, Rady Nauczycieli, Zarząd TP PSLO, Rada Programowa oraz co najmniej 15 obywateli Rzeczypospolitej Szkolnej.

4.1.2.9 Posiedzenie Zgromadzenia Szkolnego zwołuje, na wniosek własny lub co najmniej 15 posłów, nie rzadziej niż dwa razy do roku, Marszałek Zgromadzenia.

4.2 RADA SZKOŁ
Każe z Terytoriów Rzeczypospolitej Szkolnej posiada swojąRadęSzkoł

4.2.1 Rada Szkoły każdego z Terytoriów składa się z 14 osób, chyba że mandaty nie zostaną obsadzone.
4.2.2 Rady Szkoł działjąna podstawie przyjęego przez siebie regulaminu.
4.2.3 Każa Rada Szkoł kieruje całkształem żcia społcznego swojego Terytorium.
4.2.4 Każda Rada Szkoły opracowuje roczny plan życia społecznego Szkoły i przedstawia go do zatwierdzenia Sejmowi swojego Terytorium.
4.2.5 Każda Rada Szkoły przygotowuje projekt tej części budżetu Szkoły, która dotyczy jej życia społecznego i przedstawia go do zatwierdzenia Sejmowi swojego Terytorium.
4.2.6 Każda Rada Szkoły realizuje przyjęty plan życia Szkoły i składa przed Sejmem swojego Terytorium sprawozdanie z jego wykonania.
4.2.7 Każa Rada Szkoł podejmuje decyzje dotycząe bieżcego żcia swojego Terytorium.
4.2.8 Każa Rada Szkoł moż wnosićdo TP PSLO o odwołnie Dyrektora Szkoł.
4.2.9 Każa Rada Szkoł moż wnosićdo Dyrektora Szkoł o usunięie ucznia bąźzwolnienie nauczyciela.
4.2.10 Kadencja Rady trwa rok. Wybory do Rady przeprowadzane sąna przełmie listopada i grudnia w trybie przewidzianym w Ordynacji Wyborczej do Rady.

4.3 RADY NAUCZYCIELI

W każdej ze Szkół działa Rada Nauczycieli

4.3.1 W skłd Rady Nauczycieli wchodząwszyscy nauczyciele prowadząy zajęia objęe klasyfikacją
4.3.2 Rada Nauczycieli dział na podstawie przyjęego przez siebie regulaminu.
4.3.3 Rada Nauczycieli decyduje o wszystkich sprawach merytorycznych zgodnie z przyjęąprzez TP PSLO strategiąrozwoju Szkoł:
- ustala i przyjmuje program nauczania,
- ustala i zatwierdza program wychowawczy Szkoł,
- dokonuje oceny i promocji uczniów.
4.3.4 Rada Nauczycieli wybiera Dyrektora Szkoł.
4.3.5 Rada Nauczycieli moż wnosićdo TP PSLO o odwołnie Dyrektora Szkoł.
4.3.6 Rada Nauczycieli skłda wniosek do Dyrektora o przyjęie lub odwołnie ucznia.
4.3.7 Rady Nauczycieli wszystkich Szkół mogą zbierać się na wspólnych posiedzeniach, by decydować o ideach wychowawczych Szkół.


4.4 DYREKTORZY SZKOŁ
Każdą ze Szkół kieruje jej Dyrektor


4.4.1 Dyrektora wybiera Rada Nauczycieli, a zatrudnia Zarzą TP PSLO.
4.4.2 Dyrektor powołje wicedyrektorów i okreśa zakres ich obowiąków.
4.4.3 Dyrektor kieruje bieżcąpracąSzkoł.
4.4.4 Dyrektor podejmuje decyzje w sprawie przyjmowania lub zwalniania nauczycieli (po zasięnięiu opinii Rady Nauczycieli).
4.4.5 Dyrektor podejmuje decyzje w sprawie przyjmowania i usuwania ze Szkoł uczniów.
4.4.6 Dyrektor reprezentuje Szkoł wobec włdz ośiatowych.


4.5 SĄ SZKOLNY

4.5.1 Sąd Szkolny rozstrzyga spory zaistniałe na terenie Szkoły oraz bada zgodność ustaw z Konstytucją i legalność zarządzeń Władz Szkół.
4.5.2 Ustrój Sąu oraz kodeks postęowania regulowany jest odręnąustawą

5 PRAWA I OBOWIĄKI OBYWATELA RZECZPOSPOLITEJ SZKOLNEJ OBOJGA TERYORIÓW

5.1 Każy obywatel Rzeczypospolitej Szkolnej Obojga Terytoriów ma możiwoś oddziałwania na żcie społczne Szkoł poprzez swoich przedstawicieli we wszystkich wybieralnych włdzach Szkoł.
5.2 Każy obywatel Rzeczypospolitej Szkolnej Obojga Terytoriów ma prawo do:
5.2.1 Poszanowania swoich przekonańpolitycznych i religijnych.
5.2.2 Godnego traktowania przez włdze Szkoł oraz innych człnków społcznośi szkolnej.
5.2.3 Wolnośi słwa i ekspresji. Oznacza to, ż nikt nie moż byćukarany za przedstawionąopinię z wyjąkiem sytuacji, w której ta opinia godzi w godnoś osobistąlub jest przedstawiona w sposób wulgarny.
5.2.4 Pełnego wykorzystania stwarzanych przez Szkołę możliwości dydaktycznych. Oznacza to między innymi:

5.2.4.1 Dla nauczyciela: prawo do wyboru treści i metod nauczania zgodnie z programem dydaktycznym i wychowawczym Szkoły.
5.2.4.2 Dla ucznia: prawo do indywidualnego toku nauczania oraz prawo do zaliczenia całości programu danego przedmiotu w danym roku szkolnym w drodze egzaminu klasyfikacyjnego, najpóźniej w przeddzień klasyfikacji.
5.2.5 Obrony. Oznacza to, ż każy obywatel Rzeczypospolitej Szkolnej Obojga Terytoriów ma prawo odwołnia sięod krzywdząej decyzji dowolnego organu włdzy szkolnej.
5.2.6 Koalicji. Oznacza to, ż każy obywatel Rzeczypospolitej Szkolnej Obojga Terytoriów ma prawo do swobodnego zrzeszania sięi tworzenia organizacji oraz prawo do tworzenia organizacji oraz prawo do tworzenia doraźych komitetów dla poparcia jakiejśinicjatywy.
5.3 Obywatele Rzeczypospolitej Szkolnej Obojga Terytoriów zobowiąani sądo:
5.3.1 Przestrzegania norm, moralnych i zasad kultury. Oznacza to, ż wszelkie kwestie sporne zaistniał na terenie Szkoł winny byćrozstrzygane zgodnie z ogólnie przyjęymi dobrymi obyczajami oraz zgodnie z obowiąująymi zasadami etyki, wypłwająymi z ducha Deklaracji Praw Człwieka.
5.3.2 Rzetelnego wykonywania powinności właściwych dla każdego stanu. Znaczy to, że w szczególności:
5.3.2.1 Uczniowie powinni spełniać wymagania nauczyciela dotyczące uczęszczania na zajęcia i sposobu realizacji programu oraz zgłaszać niezrozumienie określonych partii materiału.
5.3.2.2 Nauczyciele powinni uczestniczyć w życiu społecznym Szkoły w stopniu adekwatnym do pełnionych w Szkole funkcji oraz służyć indywidualnymi konsultacjami uczniom, którzy tego potrzebują.

.


BednarSzok.pl 1999 - 2006
Pewne prawa zastrzeżone