Projekt nowej konstytucji - luty 2006 |
Uchwalona 20 pażziernika
1990 roku
Nowelizowana:
29 maja 1993 roku,
6 listopada 1995 roku,
23 kwietnia 1999 roku,
6 listopada 2000 roku.
Już wkrótce?
1 PREAMBUŁ
My, uczniowie, nauczyciele i rodzice, by urzeczywistnićnasze zamiary
i aspiracje zwiąane z kształeniem i wychowaniem młdzież, powołjemy
do żcia RzeczpospolitąSzkolnąObojga Terytoriów. Bęzie ona krzewićwiedzę
umiejęnoś współracy oraz poszanowanie dla praw człwieka.
2 WŁDZE NADRZĘNE
2.1 Włdzęnad RzecząospolitąSzkolnąObojga Terytoriów, zwanądalej
takż Szkoł, sprawuje Towarzystwo PrzyjaciółPierwszego Społcznego
Liceum Ogólnokształąego.
2.2 Towarzystwo decyduje o istnieniu Szkoł, materialnych podstawach
jej działlnośi oraz o strategii jej rozwoju.
2.3
Kompetencje Władz Towarzystwa określa Statut Towarzystwa
.
3 USTRÓJ RZECZPOSPOLITEJ SZKOLNEJ
3.1 W skłd Rzeczypospolitej Szkolnej Obojga Terytoriów wchodzącztery
stany:
- uczniowski
- rodzicielski
- nauczycielski (stan ten
stanowiąwszystkie osoby na stał pracująe w Szkole)
- absolwencki
3.2 Stany podlegają
temu samemu prawu, acz ze względu na różne role, jakie odgrywają
w Rzeczypospolitej, posiadają różne prerogatywy.
3.3 Szkoła jako Rzeczpospolita
ma trojakiego rodzaju władze:
- ustawodawczą, którą pełnią Sejmy i Zgromadzenie Szkolne,
- wykonawczą, którą pełnią Dyrektorzy, Rady
Nauczycieli i Rady Szkół,
- sądowniczą, którą pełni Sąd Szkolny.
4 WŁDZE SZKOŁ
4.1 WŁĄDZA USTAWODAWCZA
W Rzeczypospolitej Szkolnej
władzę ustawodawczą sprawują Zgromadzenie Szkolne oraz Sejmy Terytoriów.
4.1.1 Na każdym Terytorium
działa Sejm.
4.1.1.1 W skład Sejmu Terytorium
wchodzi 33 posłów, chyba że mandaty nie zostaną obsadzone.
Stany uczniowski, rodzicielski i nauczycielski reprezentuje po 10 posłów,
stan absolwencki zaś 3 posłów.
4.1.1.2 Sejm działa na
podstawie przyjętego przez siebie regulaminu.
4.1.1.3 Sejm przyjmuje ustawy
małe dotyczące swojego Terytorium oraz podejmuje uchwały.
4.1.1.4 Sejm zatwierdza
roczny plan życia społecznego Terytorium oraz przyjmuje sprawozdanie
z jego wykonania.
4.1.1.6 Sejm organizuje
plebiscyt w ważnych dla Szkoły sprawach. Czyni to na wniosek co najmniej
15 obywateli swojego Terytorium.
4.1.1.7 Inicjatywę ustawodawczą
mają posłowie, Dyrektor Szkoły, Rada Szkoły, Rada Nauczycieli, Zarząd
TP PSLO, Rada Programowa oraz co najmniej 15 obywateli Rzeczypospolitej
Szkolnej.
4.1.1.8 Posiedzenie Sejmu
zwołuje, na wniosek własny lub co najmniej 10 posłów, nie rzadziej
niż dwa razy do roku, Marszałek Sejmu.
4.1.1.9 Kadencja Sejmu trwa
rok. Wybory do Sejmu odbywają się na przełomie listopada i grudnia
w trybie przewidzianym w Ordynacji Wyborczej do Sejmu.
4.1.2 Zgromadzenie Szkolne
jest władzą ustawodawczą dla całej Rzeczypospolitej Szkolnej.
4.1.2.1 Zgromadzenie Szkolne
składa się z posłów wszystkich Sejmów.
4.1.2.2 Zgromadzenie Szkolne
działa na podstawie przyjętego przez siebie regulaminu.
4.1.2.3 Zgromadzenie Szkolne
uchwala oraz zmienia Konstytucję Szkoły. Czyni to bezwzględną większością
głosów swego Konstytucyjnego składu, przy obecności co najmniej
2/3 liczby posłów.
4.1.2.4 Zgromadzenie Szkolne przyjmuje ustawy Wielkie, które obowiązują
na całym obszarze Rzeczypospolitej Szkolnej, oraz podejmuje uchwały.
Czyni to zwykłą większością głosów, przy obecności nie mniej
niż 1/2 liczby posłów.
4.1.2.5 Zgromadzenie Szkolne podnosi ustawy Małe do poziomu ustaw Wielkich
oraz obniża ustawy wielkie do poziomu ustaw Małych.
4.1.2.6 Zgromadzenie Szkolne
wysłuchuje sprawozdania Dyrektorów dotyczących życia Rzeczypospolitej
Szkolnej Obojga Terytoriów oraz opinii Rady Programowej dotyczącej
strategii rozwoju Szkół.
4.1.2.7 Zgromadzenie Szkolne
organizuje plebiscyt w ważnych dla Rzeczypospolitej Szkolnej sprawach.
Czyni to na wniosek co najmniej 15 obywateli Rzeczypospolitej Szkolnej.
4.1.2.8 Inicjatywę ustawodawczą
mają posłowie, Dyrektorzy Szkół, Rady Szkół, Rady Nauczycieli,
Zarząd TP PSLO, Rada Programowa oraz co najmniej 15 obywateli
Rzeczypospolitej Szkolnej.
4.1.2.9 Posiedzenie Zgromadzenia
Szkolnego zwołuje, na wniosek własny lub co najmniej 15 posłów,
nie rzadziej niż dwa razy do roku, Marszałek Zgromadzenia.
4.2 RADA SZKOŁ
Każe z Terytoriów Rzeczypospolitej Szkolnej posiada swojąRadęSzkoł
4.2.1 Rada Szkoły każdego
z Terytoriów składa się z 14 osób, chyba że mandaty nie zostaną
obsadzone.
4.2.2 Rady Szkoł działjąna podstawie przyjęego przez siebie regulaminu.
4.2.3 Każa Rada Szkoł kieruje całkształem żcia społcznego swojego
Terytorium.
4.2.4 Każda Rada Szkoły
opracowuje roczny plan życia społecznego Szkoły i przedstawia go
do zatwierdzenia Sejmowi swojego Terytorium.
4.2.5 Każda Rada Szkoły
przygotowuje projekt tej części budżetu Szkoły, która dotyczy jej
życia społecznego i przedstawia go do zatwierdzenia Sejmowi swojego
Terytorium.
4.2.6 Każda Rada Szkoły
realizuje przyjęty plan życia Szkoły i składa przed Sejmem swojego
Terytorium sprawozdanie z jego wykonania.
4.2.7 Każa Rada Szkoł podejmuje decyzje dotycząe bieżcego żcia
swojego Terytorium.
4.2.8 Każa Rada Szkoł moż wnosićdo TP PSLO o odwołnie Dyrektora
Szkoł.
4.2.9 Każa Rada Szkoł moż wnosićdo Dyrektora Szkoł o usunięie
ucznia bąźzwolnienie nauczyciela.
4.2.10 Kadencja Rady trwa rok. Wybory do Rady przeprowadzane sąna przełmie
listopada i grudnia w trybie przewidzianym w Ordynacji Wyborczej do
Rady.
4.3 RADY NAUCZYCIELI
W każdej ze Szkół
działa Rada Nauczycieli
4.3.1 W skłd Rady Nauczycieli wchodząwszyscy nauczyciele prowadząy
zajęia objęe klasyfikacją
4.3.2 Rada Nauczycieli dział na podstawie przyjęego przez siebie regulaminu.
4.3.3 Rada Nauczycieli decyduje o wszystkich sprawach merytorycznych
zgodnie z przyjęąprzez TP PSLO strategiąrozwoju Szkoł:
- ustala i przyjmuje program nauczania,
- ustala i zatwierdza program wychowawczy Szkoł,
- dokonuje oceny i promocji uczniów.
4.3.4 Rada Nauczycieli wybiera Dyrektora Szkoł.
4.3.5 Rada Nauczycieli moż wnosićdo TP PSLO o odwołnie Dyrektora
Szkoł.
4.3.6 Rada Nauczycieli skłda wniosek do Dyrektora o przyjęie lub odwołnie
ucznia.
4.3.7 Rady Nauczycieli
wszystkich Szkół mogą zbierać się na wspólnych posiedzeniach,
by decydować o ideach wychowawczych Szkół.
4.4 DYREKTORZY SZKOŁ
Każdą ze Szkół
kieruje jej Dyrektor
4.4.1 Dyrektora wybiera Rada Nauczycieli, a zatrudnia Zarzą TP PSLO.
4.4.2 Dyrektor powołje wicedyrektorów i okreśa zakres ich obowiąków.
4.4.3 Dyrektor kieruje bieżcąpracąSzkoł.
4.4.4 Dyrektor podejmuje decyzje w sprawie przyjmowania lub zwalniania
nauczycieli (po zasięnięiu opinii Rady Nauczycieli).
4.4.5 Dyrektor podejmuje decyzje w sprawie przyjmowania i usuwania ze
Szkoł uczniów.
4.4.6 Dyrektor reprezentuje Szkoł wobec włdz ośiatowych.
4.5 SĄ SZKOLNY
4.5.1 Sąd Szkolny rozstrzyga
spory zaistniałe na terenie Szkoły oraz bada zgodność ustaw z
Konstytucją i legalność zarządzeń Władz Szkół.
4.5.2 Ustrój Sąu oraz kodeks postęowania regulowany jest odręnąustawą
5 PRAWA I OBOWIĄKI OBYWATELA RZECZPOSPOLITEJ SZKOLNEJ OBOJGA
TERYORIÓW
5.1 Każy obywatel Rzeczypospolitej Szkolnej Obojga Terytoriów ma możiwoś
oddziałwania na żcie społczne Szkoł poprzez swoich przedstawicieli
we wszystkich wybieralnych włdzach Szkoł.
5.2 Każy obywatel Rzeczypospolitej Szkolnej Obojga Terytoriów ma prawo
do:
5.2.1 Poszanowania swoich przekonańpolitycznych i religijnych.
5.2.2 Godnego traktowania przez włdze Szkoł oraz innych człnków
społcznośi szkolnej.
5.2.3 Wolnośi słwa i ekspresji. Oznacza to, ż nikt nie moż byćukarany
za przedstawionąopinię z wyjąkiem sytuacji, w której ta opinia godzi
w godnoś osobistąlub jest przedstawiona w sposób wulgarny.
5.2.4 Pełnego wykorzystania
stwarzanych przez Szkołę możliwości dydaktycznych. Oznacza to między
innymi:
5.2.4.1 Dla nauczyciela:
prawo do wyboru treści i metod nauczania zgodnie z programem dydaktycznym
i wychowawczym Szkoły.
5.2.4.2 Dla ucznia: prawo do indywidualnego toku nauczania oraz
prawo do zaliczenia całości programu danego przedmiotu w danym roku
szkolnym w drodze egzaminu klasyfikacyjnego, najpóźniej w przeddzień
klasyfikacji.
5.2.5 Obrony. Oznacza to,
ż każy obywatel Rzeczypospolitej Szkolnej Obojga Terytoriów ma prawo
odwołnia sięod krzywdząej decyzji dowolnego organu włdzy szkolnej.
5.2.6 Koalicji. Oznacza to, ż każy obywatel Rzeczypospolitej Szkolnej
Obojga Terytoriów ma prawo do swobodnego zrzeszania sięi tworzenia
organizacji oraz prawo do tworzenia organizacji oraz prawo do tworzenia
doraźych komitetów dla poparcia jakiejśinicjatywy.
5.3 Obywatele Rzeczypospolitej Szkolnej Obojga Terytoriów zobowiąani
sądo:
5.3.1 Przestrzegania norm, moralnych i zasad kultury. Oznacza to, ż
wszelkie kwestie sporne zaistniał na terenie Szkoł winny byćrozstrzygane
zgodnie z ogólnie przyjęymi dobrymi obyczajami oraz zgodnie z obowiąująymi
zasadami etyki, wypłwająymi z ducha Deklaracji Praw Człwieka.
5.3.2 Rzetelnego wykonywania
powinności właściwych dla każdego stanu. Znaczy to, że w
szczególności:
5.3.2.1 Uczniowie powinni spełniać wymagania nauczyciela dotyczące
uczęszczania na zajęcia i sposobu realizacji programu oraz zgłaszać
niezrozumienie określonych partii materiału.
5.3.2.2 Nauczyciele powinni uczestniczyć w życiu społecznym
Szkoły w stopniu adekwatnym do pełnionych w Szkole funkcji
oraz służyć indywidualnymi konsultacjami uczniom, którzy tego potrzebują.
.